Op het circuit is het alweer ruim een jaar geleden dat Max Verstappen won, maar in de rechtszaal gaat het de jonge coureur beter af. De rechter gaf de Limburger woensdag gelijk in de zaak die zijn management had aangespannen tegen Picnic.
De websupermarkt zette vorig jaar een ludieke reclamespot online met een dubbelganger van Verstappen.
In het filmpje is te zien hoe een jongen met hetzelfde postuur als de coureur en gekleed in een race-overall van Red Bull voorbijloopt aan een Jumbo-bestelwagen. Hij stapt vervolgens in de elektrische bestelbus van Picnic om boodschappen te bezorgen.
Picnic haakte daarmee in op een reclame van Jumbo met de echte Max Verstappen, die in zijn Formule 1-wagen een doos boodschappen aflevert. Daarmee wilde Jumbo zijn bezorgdienst aanprijzen.
Het team rond Verstappen was not amused dat Picnic op deze manier misbruik maakte van het beeldmerk van de Red Bull-coureur. Tijdens de zitting in juli noemde de advocaat van Verstappen het gebruik onrechtmatig.
Portretrecht weegt zwaarder
De rechter stelt team-Verstappen nu in het gelijk. Het portretrecht van Verstappen weegt zwaarder dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic, aldus de uitspraak.
"Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten. Dat de commercial van Picnic duidelijk een parodie is op de reclame van Jumbo verandert hier niets aan", aldus de rechter.
Picnic-directeur Michiel Muller overweegt in hoger beroep te gaan, laat hij weten aan persbureau ANP.
"Het was een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers. Het stond alleen op onze eigen Facebookpagina. Toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was, hebben we het er ook meteen weer vanaf gehaald", reageerde Muller. "We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt."
Schadevergoeding later vaststellen
De hoogte van de schadevergoeding die Picnic moet betalen wordt later vastgesteld. Verstappen had 350.000 euro geëist, maar die claim vindt de rechter niet genoeg onderbouwd. De coureur en zijn management krijgen tot 18 oktober de tijd om uit te leggen hoeveel schade Verstappen heeft geleden.
Advocaat Lex de Jager van Verstappen zegt verheugd te zijn over de uitspraak. "Voor het management van Verstappen is het erg belangrijk dat het principe van deze zaak volledig wordt erkend door de rechter", zegt De Jager.
"De rechtbank stelt dat Picnic met het portretrecht van Verstappen aan de haal is gegaan voor commerciële doeleinden. Nu kunnen we het hebben over de hoogte van de schadevergoeding.''